Forum Forum miłośników motocykli KTM Strona Główna Forum miłośników motocykli KTM
KTM Ready to Race
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Spalanie stukowe 300 2T
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum miłośników motocykli KTM Strona Główna -> EXC
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
żółf




Dołączył: 02 Paź 2011
Posty: 1145
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Karpacz

PostWysłany: Wto 11:43, 20 Lut 2018    Temat postu:

yahoo napisał:
Budyniu napisał:
Prosty sposób na sprawdzenie: trzymaj max gazu i wciśnij gaszak, jeśli będzie łapał co chwilę to stukowe.


Hola, hola. Mam wrażenie, że w tej dyskusji trochę mylimy spalanie stukowe z samozapłonem. To różne rzeczy.

pozdrówki
yahoo


Wydawało mi się, że spalanie stukowe, samozapłon, spalanie detonacyjne to synonimy. Tylko nie zawsze wygląda to jak w tdiku, że szaleńczego pędu nie idzie przerwać Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yahoo




Dołączył: 02 Maj 2015
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: PO

PostWysłany: Wto 12:53, 20 Lut 2018    Temat postu:

żółf napisał:
yahoo napisał:
Budyniu napisał:
Prosty sposób na sprawdzenie: trzymaj max gazu i wciśnij gaszak, jeśli będzie łapał co chwilę to stukowe.


Hola, hola. Mam wrażenie, że w tej dyskusji trochę mylimy spalanie stukowe z samozapłonem. To różne rzeczy.

pozdrówki
yahoo


Wydawało mi się, że spalanie stukowe, samozapłon, spalanie detonacyjne to synonimy. Tylko nie zawsze wygląda to jak w tdiku, że szaleńczego pędu nie idzie przerwać Very Happy


Nie do końca. Stukowe i detonacyjne to rzeczywiście synonimy, gdzieś kiedyś jeszcze słyszałem jakieś inne określenie na to zjawisko. Mniejsza. Samozapłon jest jednym z elementów procesu spalania stukowego - ale to nie to samo. W skrócie, w spalaniu stukowym dochodzi do niekontrolowanego samozapłonu mieszanki, w niekorzystnym momencie i miejscu. Idąc tym tropem faktycznie można by powiedzieć - bez samozapłonu spalania stukowego nie ma, ale samozapłon sam w sobie może występować z różnych powodów, niezależnie od zjawiska spalania stukowego, i nie zawsze być niepożądanym.

Masa literatury jest na ten temat, chyba nie warto tutaj drążyć Smile

pozdrówki
yahoo


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
henio12323
Moderator



Dołączył: 02 Lut 2011
Posty: 13673
Przeczytał: 30 tematów

Pomógł: 267 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Włodawa / Lublin

PostWysłany: Wto 19:16, 20 Lut 2018    Temat postu:

ale tez z innej strony - jak np cos sie zajarzy by zrobic samozapłon, wiaze sie to tez z przedwczesnym zapłonem - bo skoro potrafi zapalic w kazdym momencie mieszanke, to najlepsze warunki beda w okolicach gmp - nawet przed zapłonem. wiec mozna powiedziec że to jedno by wynikało z drugiego

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yahoo




Dołączył: 02 Maj 2015
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: PO

PostWysłany: Wto 21:26, 20 Lut 2018    Temat postu:

henio12323 napisał:
ale tez z innej strony - jak np cos sie zajarzy by zrobic samozapłon, wiaze sie to tez z przedwczesnym zapłonem - bo skoro potrafi zapalic w kazdym momencie mieszanke, to najlepsze warunki beda w okolicach gmp - nawet przed zapłonem. wiec mozna powiedziec że to jedno by wynikało z drugiego


Nie. I tak;) Czyli za, a nawet przeciw ;D Zapalenie mieszanki od zewnętrznego źródła - czy to jest iskra, czy żarzący się element w komorze spalania, czy cokolwiek innego - nie spełnia definicji samozapłonu. Samozapłon to - co do zasady - zapalenie się samoistne, bez udziału żadnych zewnętrznych źródeł energii. Ale owszem, potocznie używa się tego określenia.

Wracając do spalania stukowego warto zdefiniować sobie co to takiego liczba oktanowa: jest to miara odporności paliwa na samozapłon. Im wyższa LO - tym trudniej o samoistne - a tym samym niekontrolowane - zapalenie się mieszanki. Przekładając to na ludzkie można uprościć temat do tego, że im wyższa LO, tym wyższa temperatura/ciśnienie mieszanki jest potrzebna, żeby zapaliła się sama z siebie. Dlatego spalanie stukowe pojawia się np wtedy, kiedy zatankujemy paliwo gorszej jakości, niż wymagana przez konstrukcję silnika. Oczywiście to nie jedyny przypadek Smile

Spalanie stukowe to - książkowo - sytuacja, w której w okolicach świecy następuje normalny zapłon mieszanki (od iskry). Ponieważ płomień w komorze spalania nie rozchodzi się natychmiast, tylko z jakąś tam prędkością - to zanim dotrze on w odległe zakątki komory mija jakiś skończony czas. Tymczasem już zainicjowane (przez iskrę) spalanie powoduje nagły wzrost ciśnienia w całej komorze - powodując dalsze sprężenie niespalonej jeszcze mieszanki w odległej od płomienia części komory spalania - i jej samoistne zapalenie się, mimo, że jeszcze nie dotarło tam czoło płomienia zainicjowanego prawilnie iskrą. Taka sytuacja może się zdarzać gdy wspomniana już LO jest zbyt niska w stosunku do wymagań silnika, gdy mamy za wczesny zapłon, gdy mamy nieprawidłowy skład mieszanki, etc.

No i dałem się wciągnąć w teorię ;P Już się zamykam Smile

pozdrówki
yahoo


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aarek1414




Dołączył: 13 Lut 2013
Posty: 247
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Wto 21:57, 20 Lut 2018    Temat postu:

Przyznaję się, że tankowałem paliwo na jakieś stacji no name, ale inni też tankowali. Tak czy siak paliwo, świeca, gaźnik. Wiem, że trochę nie na temat, ale powiedzcie to dobre miejsce na wpięcie się z czujnikiem temperatury?
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
henio12323
Moderator



Dołączył: 02 Lut 2011
Posty: 13673
Przeczytał: 30 tematów

Pomógł: 267 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Włodawa / Lublin

PostWysłany: Śro 20:08, 21 Lut 2018    Temat postu:

tak nie raz własnie w tym miejscu montowałem taki czujnik, w zasadzie to miejsce jest dowolne, kwestia róznic temperatury jest bardzo mała - aby było to raczej w połowie układu lub niżej, bo na samej górze chłodnicy bywa sporo chłodniej - bo płynu nie ma idealnie pod korek

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aarek1414




Dołączył: 13 Lut 2013
Posty: 247
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Śro 20:11, 21 Lut 2018    Temat postu:

Dzięki henio12324 już zamontowany

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Budyniu




Dołączył: 12 Kwi 2016
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 4:39, 23 Lut 2018    Temat postu:

yahoo -Dzięki za sprostowanie- faktycznie pomyliłem te dwa pojęcia. Co to stukowego - z mojego doświadczenia wynika że samozapłon zakończony spalaniem stukowym jest dużo bardziej agresywny a sam metaliczny stuk bardzo dobrze słychać, natomiast ten inicjowany przez iskrę jest dużo słabszy dźwiękowo.
yahoo napisał:
Spalanie stukowe to - książkowo - sytuacja, w której w okolicach świecy następuje normalny zapłon mieszanki (od iskry).

Taka sama sytuacja może wystąpić po samozapłonie np. w przypadku zbyt dużego CR i przegrzania komory spalania czy zbyt ubogiej mieszanki i niskiej LO paliwa(słabej jakości), wówczas energia ze wzrostu ciśnienia i ciepło komory spalania zainicjuje zapłon dużo wcześniej niż iskra, spowoduje to przekroczenie granicznego ciśnienia gazów dla normalnego spalania i skończy się spalaniem stukowym, takie samo zjawisko będzie gdyby w tym samym momencie wystąpiła iskra - efekt zbyt wczesnego zapłonu.
pzdr


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum miłośników motocykli KTM Strona Główna -> EXC Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin